Hoe wij de juiste basisschool kozen voor ons matig slechthorend kind.
Een basisschool kiezen is altijd spannend. Maar als je kind slechthorend is, kijk je opeens met een hele andere blik rond. Past dit gebouw bij zijn gehoor? Hoe reageren de leerkrachten? Staan ze open om samen te werken met specialisten zoals Kentalis of de Vroegbehandeling?
Toen wij op zoek gingen naar een school voor ons zoontje, hebben we meerdere scholen bezocht. Ik deel graag ons verhaal – niet als handleiding maar als ervaring. Misschien herken jij er iets in als je zelf voor dezelfde keuze staat.
School 1 – “We doen het wel… maar”
De eerste school leek in eerste instantie positief. “Ja, in principe kan een slechthorend kind hier terecht”, zeiden ze. Maar in alles proefden we een ‘maar’. Het was moeilijk te beschrijven, maar het voelde alsof de bereidheid er vooral op papier was. Na de rondleiding wisten we: dit gaat hem niet worden. Het gevoel was er niet echt.
School 2 – “Alles is mogelijk!”
De tweede school had een enthousiaste rondleider die met grote gebaren en zijn voet (en schoen!) op een tafeltje van een kind uitlegde dat er bij hen álles mogelijk was. De plannen klonken wat vaag en de energie wellicht te groots om waar te zijn. Daarnaast zagen wij direct een probleem: hoge plafonds, holle gangen en veel rumoer. Voor een slechthorend kind is dat verre van ideaal. Hoe mooi de woorden ook waren, hoe goed het algemene plan van de school (los van een slechthorend kind begeleiden) ook was; de akoestiek werkte gewoon niet mee.
School 3 – Een warm welkom
Toen kwamen we bij een kleinere school met zo’n 120 kinderen. Alles gelijkvloers, rustig en overzichtelijk. De directrice liet meteen merken dat ons zoontje welkom was. Rustig, concreet, overdacht. Ze bracht ons diezelfde dag nog in contact met een juf die al ervaring had met een slechthorend kind.
Omdat die juf een paar maanden later met pensioen ging, kreeg ons zoontje een andere vaste leerkracht die werkelijk goud waard bleek. Zij nam zijn slechthorendheid serieus, vroeg door, stond open voor advies van de vroegbehandeling en hielp ons zoontje zelf woorden te geven aan wat hij nodig had. Het maakte dat hij (en wij) zich gezien en gesteund voelde.
Waar wij op hebben gelet
Elke ouder kijkt anders, maar dit waren voor ons de belangrijkste punten bij het kiezen van een basisschool voor een slechthorend kind:
Akoestiek → lage plafonds en weinig galm, zodat verstaan makkelijker is.
Kleine klassen → meer persoonlijke aandacht en rust.
Samenwerking → leerkrachten die openstaan voor overleg met specialisten (bijvoorbeeld met de Vroegbehandeling of mocht dat nodig zijn Koninklijke Kentalis).
Allecijfers / Scholen op de kaart: ook hebben wij gekeken naar de scores van de school via allecijfers en scholen op de kaart. Is de school qua resultaten stabiel, wat zijn de uitstroomgegevens? Daarnaast hebben wij op school navraag gedaan naar personeelsverloop.
Onze keuze
Na de rondleiding en gesprekken kozen we voor een school buiten ons dorp. En eerlijk: het was de beste beslissing ooit. Ons zoontje gaat elke dag met plezier naar school en krijgt precies de aandacht die hij nodig heeft. Dit is ook terug te zien in zijn resultaten. Ook de klas is gewend aan zijn slechthorendheid en helpt hem waar nodig. En dat is toch echt begonnen bij zijn docente die de klas heel goed heeft meegenomen in de ontdekkingsreis van een slechthorend kindje in de klas door de klas ook te laten helpen.
Tot slot
Een basisschool kiezen voor een slechthorend kind is niet alleen een praktische zoektocht naar de juiste akoestiek en klasgrootte. Het gaat óók om vertrouwen. Voel je dat je kind welkom is? Wordt er écht meegedacht? Dat onderbuikgevoel bleek voor ons de beste graadmeter.